Askeladden Steinerbarnehage | Tlf. 32 79 21 80 | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

KLIKK HER for å se lanternefest for småbarnsavdelingene

I forbindelse med Mortensmess 11. november, har storbarnsavdelingene lanternefest sammen med foreldrene.

Foreldrene kommer på ettermiddagen (kl.16.00) og blir med på festen. De ansatte viser et dukketeater, barna viser ringleken med lanernesangene som de har sunget de siste ukene. Lanternene blir tent, og syngende beveger alle seg ut i høstmørket. De vakre lanternene viser vei til det store bålet der ringleken fortsetter med et lite drama! For etterhvert kommer St. Martin ridende, og har med sol, måne og stjernekaker til oss... Festen avsluttes med boller og toddy i barnehagen.

Legenden om St. Martin handler om ridder Martin som rir ute en kald novembernatt, sammen med de andre ridderne. De andre rir ifra ham, og når han endelig kommer til byen hvor de skal overnatte, er de andre allerede der og har både spist og drukket seg mette. Utenfor byporten møter Martin en tigger, som sitter og fryser i kulden. Martin deler kappen sin i to med sverdet sitt, og gir den ene delen til tiggeren. Den natten drømmer Martin om tiggeren, som står ved hans seng og forteller at han har vært en edel mann. Dette rører Martin dypt i sitt hjerte, og han bestemmer seg for å hjelpe mennesker som trenger det, for resten av sitt liv. Ved sin død blir han helgenerklært.

Lanternefesten er en fin måte å gå inn i mørketiden på. Sammen lyser vi opp i mørket, ute i verden, men også inne i oss selv.

I forkant av lanternefesten, får alle barna på storbarnsavdelingene høre legenden om St. Martin mange ganger, slik at de virkelig kjenner igjen bildet vi sammen går inn i på selve festen. Vi synger lanternesangene våre i ringen, og vi lager lanterner. Alle lager hver sin lanterne, og barna øver finmotorikk, konsentrasjon og sin estetiske sans. Alle blir forskjellige - og alle blir vakre lykter til å lyse opp i høstmørket!